Ook bij BFC kunnen dingen gebeuren die als vervelend worden ervaren. Wat voor de één misschien een grapje is, kan voor de ander een ongewenste omgangsvorm zijn. Meestal kun je dit bespreken met een trainer, leider of een ouder, soms echter blijkt dit toch te moeilijk. Het kan ook lastig zijn, als degene waarvan het gedrag als ongewenst wordt beschouwd, een ouder of leider is. In zulke gevallen is het goed om bij een persoon terecht te kunnen die vertrouwelijk handelt. Een persoon die luistert en die niets doet zonder eerst met jou te overleggen. Samen met jou wordt in gesprekken gezocht naar een passende oplossing.
Het bestuur vindt het belangrijk dat er binnen onze vereniging personen aanwezig zijn, waar spelers/speelsters, ouders, vrijwilligers, leiders en trainers met bovenstaande vertrouwelijke problemen terecht kunnen, zowel in de preventieve sfeer (vroegtijdige signalering) als oplossende sfeer (hulp bij belangrijke kwesties). Er zijn twee vertrouwenspersonen aangesteld; Jetty Schretlen en Floor van de Poel.

Jetty Schretlen Floor van de Poel
Profiel Jetty Schretlen
Met mijn jongste dochter kom ik al een aantal jaren meerdere keren per week op BFC, een club met een prettige sfeer en fijne mensen. Vanuit mijn functie en achtergrond in HRM ben ik gewend om te gaan met conflictsituaties en vertrouwelijke kwesties. Door de juiste vragen te stellen zoeken we samen naar mogelijke oplossingen die jou verder kunnen helpen in een moeilijke situatie.
Profiel Floor van de Poel
Bij BFC heb ik twee zoons al een aantal jaar met veel plezier voetballen. Als rechter heb ik dagelijks met het oplossen van problemen en bemiddelen te maken. Die ervaring wil ik graag inzetten wanneer zich onverhoopt problemen voordoen bij BFC.
Gebeurt er iets bij BFC met je, waar je met niemand over wilt of kunt praten, dan zijn wij bereikbaar via:
bfcvertrouwenspersoon@gmail.com
In onderling overleg stemmen we samen af welke vorm van contact de voorkeur heeft. Het spreekt voor zich dat alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld.
Wat kan een vertrouwenspersoon voor je doen?
- Luisteren naar de melding of het probleem
- Nagaan of bemiddeling mogelijk is op informele of formele wijze
- In samenspraak bepalen wat de te ondernemen stappen kunnen zijn
- Eventueel actief bemiddelen en/of zoeken naar een oplossing
- Eventueel doorverwijzen naar hulpverlening
- Antwoord geven op adviesvragen
- Meedenken
De vertrouwenspersoon behandelt elke klacht altijd op vertrouwelijke wijze. Alleen met toestemming van degene die de klacht of het probleem heeft gemeld, kunnen andere personen bij de zaak worden betrokken.
De vertrouwenspersoon registreert de meldingen op anonieme wijze en brengt jaarlijks een verslag uit van de werkzaamheden aan het bestuur op een zodanige wijze dat de gegevens niet verwijzen naar een persoon.
Meldingen met betrekking tot seksuele intimidatie kunnen ook direct gemeld worden bij:
Vertrouwenspunt Sport van het NOC*NSF.
Telefoon: 0900-202 55 90
Email: vertrouwenspuntsport@nocnsf.nl